Zebra fakta!

Först så vill jag bara säga förlåt för att jag att inte har bloggar på länge, men de är för att jag har haft ovanligt många läxor+ett prov, så jag har helt enkelt inte haft tid. Men nu tänkte jag iallafall skriva ett lite snabbt fakta inlägg om zebror, även fast en till läxa väntar på mig.
 
 
 
Zebror är ju ett djur som vi lätt lägger märke till, rovdjuren däremot ser bara i svartvitt och brukar ofta missa zebran när den går till attack.  Zebror lever i flock men en hingst som ledare och några ston med föl. Ibland kan se va så att två flockar slås ihop, då kan de bli en flock på hundratals zebror. Zebror är ett hästdjur. Deras kroppslängd varierar mellan 2-2,5 meter och en höjd på sa 1,5 meter. väger 200-300 kg. Det finns tre olika arter av zebror, alla liknar hästdjur till formen. Vissa zebror har vit bottenfärg och svarta ränder, andra har bruna ränder och sandfärgad botten. Även svansen och manen är färgade. Det finns en fin hårtuss längst ner på svansen. Zebran äter oliga slags gräs beroende på vad som finns tillgängligt.
-Tova
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetmeddjuren.blogg.se

Här hittar du unika tips,roliga youtube videor, fakta, rolig fakta, fina bilder, roliga tävlingar, tutorials, hissar och dissar mm.. Allt handlar om djur, kort sagt detta är bloggen för alla djurälskare. Frågor? Maila till [email protected]

RSS 2.0