Skillnaden mellan Guldhamstrar och Dvärghamstrar?

Hej, nu när jag lärt känna Lilly min guldhamster lite mer och har erfarenhet av både guldhamstrar och dvärghamstrar så har jag en väldigt eftertraktad fråga att svara på. Vad är skillnaden mellan en guldhamster och en dvärghamster?
 
Vad jag märkt av är att guldhamstrar är oftast lugnare och på så sätt tamare medans dvärghamstrar är oftast mer aktiva även hyperaktiva och oftast otamare. Men sedan tycker jag personligen att dvärghamstrar är mycket lättare att bygga leksaker till eftersom att dom är mindre och leksakerna behöver inte vara lika stora som till en guldhamster. Sedan är ju även dvärghamstrar mer praktiska då de inte behöver lika stora burar som guldhamstrar (även fast jag tycker att alla ska ha lika stor bur så är det vissa som inte har plats för stora burar). Guldhamstrar sover dock mer och är mer aktiva på kvällen, dvärghamstrar är uppe både natt och dag. Men sedan så luktar guldhamstrars urin och avföring mer då dom kissar och bajsar mer än dvärgisar. Vad jag märkt av så stressar dvärghamstrar upp sig lättare och mycket mer än guldhamstrar och guldhamstrar väsnas mindre på natten. Sedan finns det en ganska stor nackdel för många, dvärghamstrar ska ju vara två och två och om dom börjar bråka måste man sära på dom och alla har ju inte plats för två burar, dessutom är hamstrar oftast svåra att sälja.
 
Men även om jag hittade mycket "petiga" fel på båda raserna så tycker jag att både dvärghamstrar och guldhamstrar är bra på sina egna sätt, sedan vilken sorts ras som är bäst är mycket svårt att avgöra beroende på vad man vill ha hamstern till. Men som nybörjar hamster rekommenderar jag guldhamstrar och som "agility" hamster rekommenderar jag dvärghamstrar. 
 
Alexandra
 
 


Kommentarer
Jessica Hagström

Meen vilka sötnosar!

Det är många intressanta inlägg här :)

Svar: Tack så mycket :)
livetmeddjuren.blogg.se

2013-10-20 @ 18:10:58
URL: http://jessicahagstrom.blogg.se
vera

ååå sötisarna..

Svar: Tack så mycket! :)
livetmeddjuren.blogg.se

2013-10-23 @ 13:15:25
URL: http://detandrahuset.weebly.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetmeddjuren.blogg.se

Här hittar du unika tips,roliga youtube videor, fakta, rolig fakta, fina bilder, roliga tävlingar, tutorials, hissar och dissar mm.. Allt handlar om djur, kort sagt detta är bloggen för alla djurälskare. Frågor? Maila till [email protected]

RSS 2.0