Visste du att....(hästar)

  • Hästar har funnits ända sedan dinosaurierna levde, de är en av världens äldsta nu levande däggdjur.
  • Att hästens magsäck bara rymmer mellan 8-10 liter medan blindtarmen rymmer 180 liter. 
  • Hästens hov är egentligen en gigantisk tånagel.
  • Hästen hade i tidigare fyra tår, och var 50 cm hög. Det var för 50 miljoner år sedan. För 30 miljoner år
  • sedan blev de lite större och tappade en tå. För sju miljoner år sedan hade de bara en tå kvar och var
  • nästan lika stora som idag.
  •        
  • De producerar ca 10 liter saliv per dag.
  • Deras tänder tar upp mer utrymme i huvet än deras hjärna.
  • De ligger bara ner 43,5min om dagen.
  • Deras ena framben är kortare än de andra och till den sidan faller manen.
  • Den äldsta hästen man stött på  har varit 62 år gammal.
 
 
-Tova 
Sirius
Josefin
Sirius
Barrow
 


Kommentarer
Jenny

Oj, haha vissa av dessa grejer som du har skrivit hade jag ingen aning om! Som tex att hästen levde samtidigt som dinosaurierna, dock såg dom inte ut som dom gör idag, men ändå! Så då lärde jag mig någonting nytt!:)

Svar: Vad roligt att du lärde dig något nytt! Tack för kommentaren :)
livetmeddjuren.blogg.se

2013-05-10 @ 10:16:22
URL: http://jennygunnnarsson.blogg.se
Thea

Kul att veta!
Kolla gärna in på min blogg :)
//Thea

Svar: det ska jag ::)
livetmeddjuren.blogg.se

2013-05-10 @ 11:38:38
URL: http://theas.webblogg.se
Fanny

Jag har en nystartad blogg som lägger ut mycket foton, vad tycker du om dem? :)

Svar: ska gå in och kika :)
livetmeddjuren.blogg.se

2013-05-10 @ 12:49:34
URL: http://saarela.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetmeddjuren.blogg.se

Här hittar du unika tips,roliga youtube videor, fakta, rolig fakta, fina bilder, roliga tävlingar, tutorials, hissar och dissar mm.. Allt handlar om djur, kort sagt detta är bloggen för alla djurälskare. Frågor? Maila till [email protected]

RSS 2.0