Fakta om grävlingar

hej igen, som jag sa i mitt förra inlägg så skulle de komma ett till snart, och de kommer nu. Okej...jag tänkte skriva lite fakta om grävlingar...jag såg nämnligen en överkörd grävling på vägen hem:( och då fick jag idén att skriva om grävlingar.
 
                                                                         Grävlingar

Grävlingen är aktiv om nätterna och undviker normalt människan, kan fräsa och resa ragg om den blir skrämd men springer sedan oftast iväg snabbt. 

Den äter daggmask och insekter, och kan ibland skapa problem i sin jakt på mat, genom att böka upp trädgårdsland eller gräsmattor. Den bygger bo i naturliga håligheter, och kan ibland bygga sitt gryt i krypgrunder på hus, vilket på sikt kan underminera grunden eller ge andra skador på huset. Framför allt kan de föra ett ruskigt oväsen, och sprida lukt upp i huset. 

Grävlingar kan bli 67-90 cm långa+en svans som är 11-20cm

Den äter Daggmaskar, ägg, smågnagare, frukt, rådjurskid (om de lyckas fånga ett).

Under vinter så vilar/sover grävlingen i sitt gryt, men kommer ibland fram i blidväder.

I de vilda kan de bli upp till tio år gamla

Grävlingar är inte vuxna förrädöde är 2-3 år gamla.

Hanarna är oftast större än honorna.

Vill ni läsa mer om grävlingar klicka här ---->     http://www.viltfakta.se/meles.html  

-Tova

~ Vila i frid lilla grävling på vägen ~



Kommentarer
Tova

Märkte nu att de inte gick att klicka där, men ni får istället gå in på viltfakta.se:) och leta upp grävlingar:)
-Tova

2013-05-12 @ 18:03:09
URL: http://livetmeddjuren.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

livetmeddjuren.blogg.se

Här hittar du unika tips,roliga youtube videor, fakta, rolig fakta, fina bilder, roliga tävlingar, tutorials, hissar och dissar mm.. Allt handlar om djur, kort sagt detta är bloggen för alla djurälskare. Frågor? Maila till [email protected]

RSS 2.0